Tuesday, February 10, 2009

Marked og fjelltur i Chesta

Lørdag 7.februar

Dagen startet med tidlig frokost og avreise fra Kapenguria Bible Center klokken 07.00. Vi dro til et gjestehus i Chesta og innlosjerte oss der. Videre gikk ferden til Lomut der vi besøkte noen som produserer honning og voks. Interessant å se hva en kan få til så langt ut på landsbygden uten moderne utstyr. Neste stopp var markedet i Lomut. Markedet finner sted bare på lørdager, og er det minst turistifiserte markedet vi kommer til å oppleve på denne turen. Det vil si at dette er noe som retter seg mer mot lokalbefolkningen enn turister, noe som viser seg igjen i noen av varene som selges. På vei til markedet la vi merke til flere innfødte som bar på mais, kom med geiter og lignende. Dette var varer som en kunne bruke for å bytte til seg andre nødvendige varer. Markedet ble også nyttig for oss ved at noen av oss trengte å kjøpe ulltepper for det vi trodde skulle bli en kald natt oppe i fjellet. For jentene ble dette også plassen å kjøpe det afrikanske plagget ”Kanga” som vi i Norge kaller sarong (et tøystykke en knytter rundt livet som et skjørt). Siden vi nå er langt ute på landsbygden, er det viktig at jentene kler seg riktig i forhold til lokal kultur. Det vil si å dekke til kne og skuldre.

Etter markedet reiste vi tilbake til gjestehuset, spiste lunsj og gjorde oss klar til fjelltur. Vi var vel alle ganske utmattet allerede på grunn av høy temperatur og sterk sol, men vi stilte allikevel opp med godt mot og startet ferden mot Sakat litt over 14.00. Heldigvis hadde vi bærere fra Sakat som bar de store sekkene våre. Selv trengte vi bare å bære det vi måtte ha av drikke og ellers det mest nødvendige. Stigningen var bratt og med en temperatur på over 30 grader var starten ganske tøff. Vi tilpasset tempoet etter forholdene, det var ganske tungt til tider, men vi bet tennene sammen og kom oss opp til slutt. Like før vi kom fram ble vi delt i to grupper, hvorav den ene gruppen var de som ville gå helt til topps og oppleve soloppgangen neste morgen (det vil si at denne gruppen måtte starte dagen allerede 04.30). I ettertid har det blitt sagt at denne toppturen og soloppgangen var verdt strevet.

Gruppene var innlosjert hos lokale innbyggere, og på den måten fikk vi virkelig oppleve livet og kulturen i en afrikansk fjellandsby ca. 2200 meter over havet. Ingen av oss visste helt hva vi gikk til, og reaksjonene var ulike når vi fikk se hvordan det var der. Store edderkopper og andre ukjente insekter gjorde sitt til at noen kanskje ble litt skeptiske, men det viste seg at også dette skulle gå veldig bra. Natten ble tilbrakt på tynne matter på et ellers hardt jordgulv. Vi hadde på forhånd fått vite at det ville bli veldig kaldt og at vi trengte varme klær. Erfaringene etter natten var at det ikke ble så kaldt allikevel, og flere av oss måtte i løpet av natten kle av oss, ikke motsatt.

Begge gruppene fikk igjen oppleve en varm kenyansk velkomst, hvor vi ble servert mat, fikk ly for natten og følte oss egentlig som om vi kunne vært hjemme. Inkludert i prisen var et hull i bakken der vi måtte gjøre vårt fornødne. Det viste seg igjen at også dette skulle gå bra for oss nordboere .

Det var en flott opplevelse for oss å se hvor godt en har det her oppe, til tross for harde kår. Vi tror vi snakker for alle studentene når vi sier at turen virkelig var verdt det med tanke på det strevet enkelte hadde med å komme frem. Da vi kom opp og så den nydelige utsikten var den strabasiøse ferden allerede glemt .

Heidi, Ingeborg og Mathias.